In de praktijk

Verkorten wachttijden GGZ vraagt om innovatie

“Wachttijden in de GGZ zijn een hardnekkig en complex verschijnsel”, zegt Anita de Vries, accountmanager bij Lentis, de grootste GGZ-organisatie in de provincie Groningen. “Uiteraard proberen we er op verschillende manieren iets aan te doen, maar een kant en klare oplossing is er niet.” De Taskforce Groningen staat te popelen om een pilot te starten,

Lees meer »

Welshop wil met online behandelingen wachttijden GGZ terugdringen

“We zien dat behandelaren bij online behandeling per cliënt twintig procent minder tijd besteden, terwijl de cliënt tevreden is. De tijd die ze besparen kunnen ze vervolgens inzetten voor andere cliënten.” Aan het woord is Irene Helderman, initiatiefnemer van Welshop, een webwinkel voor psychisch welzijn. In eerste instantie begin 2018 opgestart door GGzE, maar sinds kort

Lees meer »

Door hybride diagnostiek kortere wachttijden én besparing zorgkosten

“Het is bijna een inkoppertje,” zegt Roberto Nijenhuis, zorgverkoper bij  GGZ-aanbieder HSK groep. GGZ-aanbieders kunnen tijd en zorgkosten besparen door pas aan het eind van het intakeproces te bepalen onder welke bekostigingsstroom de regiebehandelaar een cliënt boekt. “Door het intakeproces voor de Basis GGZ en Specialistische GGZ gelijk te maken, kunnen organisaties tijd voor de

Lees meer »

Betere nazorg en herstel ggz-cliënten met eetstoornis

Om de kans op terugval na een GGZ-behandeling bij mensen met een eetstoornis te verkleinen (nu 30 tot 50%), zijn PsyQ en Stichting JIJ vorig jaar in Rotterdam een pilot gestart voor betere nazorg en herstel. PsyQ verwijst cliënten sneller door naar een speciaal nazorgtraject bij de Stichting JIJ, waar ervaringsdeskundigen een belangrijke rol spelen. Als

Lees meer »

Samenwerking in complexe casussen: geen blauwdruk, maar bouwpakket

Voor de regio’s zijn handvatten ontwikkeld voor betere samenwerking en regievoering bij complexe casussen. Dit ‘bouwpakket’ is één van de opbrengsten van het onderzoek dat Arteria Consulting in opdracht van de stuurgroep wachttijden GGZ deed naar de casusaanpak bij complexe casuïstiek. Het bouwpakket is per regio flexibel en op maat te gebruiken: er bestaat namelijk

Lees meer »

Met sociale kaart de wachttijden aanpakken in Midden-Brabant

Op basis van de wensen van huisartsen en cliënten is de sociale kaart van Midden-Brabant ontwikkeld. Dit is een site waar veel aanbieders van GGZ-zorg in deze regio staan met daarbij onder andere hun wachttijden. Zo kunnen cliënten het actuele aanbod en de wachttijden bekijken en professionals kunnen via een inlog direct contact opnemen met de betreffende

Lees meer »

Presentaties workshop Specifieke cliëntgroepen in aanpak wachttijden

De wachttijden voor mensen met autisme, persoonlijkheidsstoornissen, trauma en LVB in combinatie met psychische stoornissen zijn lang en hardnekkig. Wat kunnen ggz-organisaties en andere partijen doen om deze wachttijden te verminderen? In onze workshop geven we inzicht in de oorzaken en oplossingsrichtingen uit ons onderzoek. Met de deelnemers werken we vervolgens in groepen enkele kansrijke

Lees meer »

‘Fit op weg poli’: effectiever behandelen

GGZ Delfland heeft sinds kort een Fit op weg poli, waar naast de gezondheidszorgpsycholoog/GZ-psycholoog ook een behandelcoach een belangrijke rol heeft bij de behandeling van cliënten. Uitgangspunt is dat het helpt als mensen eerst, geholpen door de behandelcoach, werken aan problemen op het gebied van bijvoorbeeld slaap of lichaamsbeweging. Daarna kan de psycholoog aan de slag

Lees meer »