Actueel

Regiomonitor toegankelijkheid en wachttijden ggz
Met de ‘ontwikkelagenda toegankelijkheid en wachttijden ggz’ zetten de landelijk samenwerkende partners in op een toegankelijke ggz met zo min mogelijk wachttijd. Met deze agenda richten de partijen zich op drie doelen, namelijk: Verbeteren van juiste en tijdige mogelijkheden in de sociale basis; Verbeteren van toegang tot de ggz; Passende zorg en verbeteren door- en

Zorgverzekeraars: bel ons om wachttijd te verkorten
Nog niet iedereen is bekend met zorgbemiddeling. Dit is een dienst van zorgverzekeraars om de wachttijd te verkorten. Verzekerden op een wachtlijst kunnen bellen met zorgbemiddeling met de vraag of er elders eerder plek is. Zorgverzekeraars willen de bekendheid van zorgbemiddeling vergroten en roepen verwijzers zoals huisartsen op om patiënten hierop te attenderen. Daarnaast gaan
18 januari: Lancering platform sociaal domein – online
Het sociaal domein is de afgelopen jaren steeds nadrukkelijker in beeld als samenwerkingspartner voor de ggz. De sector groeit “en daar hoort een eigen journalistiek onafhankelijk magazine bij!”, aldus de oprichters van het tijdschrift en platform Sociaal Domein. Dat wordt op 18 januari feestelijk gelanceerd, via een online evenement waarbij iedereen welkom is! Het evenement
Kwartaalrapportages 3e kwartaal 2021 beschikbaar
De kwartaalrapportages over de wachttijden in de GGZ over het derde kwartaal 2021 zijn beschikbaar. Je vindt ze op de pagina met het overzicht van alle kwartaalcijfers.
Utrechtse zorgaanbieders ggz pakken gezamenlijk wachtlijsten aan
GGz Centraal en Altrecht slaan samen met andere Utrechtse zorgaanbieders de handen ineen om de wachtlijsten terug te dringen. Zij werken nauw samen met: Dokter Bosman, Sociaal Wijkteam Amersfoort, Indigo Midden Nederland, Molemann, Huisartsen Eemland, Huisartsen Utrecht Stad, Lister, Mentaal Beter, Arkin NPI, UMC Utrecht, I-Psy en PsyQ. Op 1 september werd de overeenkomst door
Wachttijden 2e kwartaal 2021
De kwartaalrapportages over de wachttijden in de GGZ over het tweede kwartaal 2021 zijn beschikbaar. Het aantal verwijzingen naar de ggz neemt toe en ligt boven het niveau van voor de coronacrisis. Ook voor de corona-uitbraak was er in veel regio’s meer vraag naar ggz dan er aanbod is. Dat beeld herhaalt zich nu. Het
In de media
SKIPR: Inzet sociaal netwerk verbetert zorg voor EPA-patiënten substantieel 03/02/2022
Trouw: De ouderenpsychiatrie laat zien hoe je het probleem van de wachtlijsten in de ggz oplost 08/12/2021
Trouw: Maak gebruik van alternatieve zorg, zoals psychosociale therapie, om wachtlijsten ggz weg te werken 16/11 21
Volkskrant: Voorzitter GGZ over oplopende wachtlijsten: ‘Mentale gezondheid is niet alleen ons terrein’ 06/11/2021
Trouw: Ggz-instellingen: Lange wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg zijn onoplosbaar 06/11/2021
Zorg+Welzijn: Wachttijden in de ggz terugdringen? Samenwerken is een sleutel tot succes 01/11/2021
SKIPR: Utrechtse ggz-aanbieders pakken wachtlijsten aan
15/09/2021
SKIPR: CBS-enquête: mentale gezondheid op laagste punt in twintig jaar
03/09/2021
Zorgvisie: Dick Veluwenkamp: ‘Heb vertrouwen in ggz-behandelaren bij maken van nieuwe wetten’ 16/08/2021
Brabants Dagblad: GGZ trekt eraan, maar ‘kan het niet alleen’
13/08/2021
Volkskrant: ‘Er zijn nog 77 duizend wachtenden voor u’ – waarom lukt het niet de ggz-wachtrij korter te maken? 13/08/2021
NZA: Informatiekaart Preventie is ook onze zorg – Welzijn op Recept
12/08/2021
Zorgvisie: Juliëtte van Eerd: ‘Capaciteitstekort ggz is alleen op te lossen door anders te werken’ 06/08/2021
Tubantia: Wachtlijsten in GGZ, maar UT remt aantal psychologiestudenten
06/08/2021
NOS: Tekort aan behandelaren veroorzaakt naast wachtlijsten ook patiëntenstop in ggz 03/08/2021
SKIPR: Tekort gz-psychologen vergroot door minder opleidingsplaatsen
30/07/2021
RTL Nieuws: Druk op wachtlijsten ggz loopt verder op: ‘Ik moet 1,5 jaar wachten’
19/06/2021
De Eerstelijns: Jacobine Geel over de uitgestoken hand van de Nederlandse ggz
09/06/2021
Zorgvisie: Midden-Brabant vindt voor 100 ggz-cliënten sneller hulp
31/05/21
Zorgwijzer: Patiënt eerder geholpen na belletje zorgverzekeraar
28/05/21
SKIPR: Zorgverzekeraars investeren steeds meer in aanpak wachttijden
27/05/2021
NU: GGzE wil minder aandacht voor bonnetjes om wachtlijsten te verminderen
26/05/2021