In de praktijk

Subsidie afgerond voor versnellers in 17 regio’s
17 regio’s starten met het opzetten of voortzetten van een samenwerkingsverband tussen partners die een bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van de wachttijden in de ggz. Dit gebeurt met een ‘versneller’, iemand die het samenwerkingsverband opzet en coördineert. Het inzetten van een versneller is één van de actiepunten die de Stuurgroep Toegankelijkheid en wachttijden

Halfjaarlijkse regiomonitor Toegankelijkheid en Wachttijden ggz
Het terugdringen van wachttijden en verbeteren van de toegankelijkheid in de ggz is in hoge mate afhankelijk van en goede samenwerking in de regio. “Een jaar geleden waren er nog nauwelijks transfermechanismen, overlegtafels en andere samenwerkingsvormen in het land”, zegt Marloes van Es, voorzitter van de landelijke stuurgroep toegankelijkheid en wachttijden ggz. “Maar in een

Vragen & Antwoorden Regionale doorzettingsmacht (RDM)
Regionale doorzettingsmacht (RDM) is een hulpmiddel om mensen op de juiste plek en op het juiste moment passende zorg te bieden: het gaat om mensen die ggz-zorg nodig hebben, maar voor wie via de reguliere kanalen (onder andere via verwijzing en zorgbemiddeling) geen passende/geschikte behandelplek in de Zvw-gefinancierde ggz gevonden kan worden. Deze afspraken zijn

Werkkaart samenwerken in de regio
Vrijwel alle regio’s hebben inmiddels een taskforce waarin partners met elkaar werken aan een toegankelijke ggz. Zorgaanbieders in de ggz, huisartsen, aanbieders vanuit het sociale domein, gemeenten en verzekeraars kunnen elkaar steeds beter vinden. Toch zijn er soms nog onduidelijkheden als het gaat om wat je van elkaar mag verwachten bij de aanpak van wachttijden.

Handreiking Regionale doorzettingsmacht (RDM): oplossen of escaleren
In 2021 hebben regionale taskforces in heel Nederland werk gemaakt van de inrichting van transfermechanismen, inclusief het benutten van zorgbemiddeling. Op die manier spannen de samenwerkende huisartsen, ggz professionals en zorgverzekeraars zich optimaal in om voor cliënten tijdige en passende zorg te vinden: voor de cliënt die anders lang moet wachten wordt elders in de

Van wachttijd naar starttijd: GGNet zet wachtenden ‘aan het werk’
Het is een wrang gegeven: als mensen zich met psychische klachten bij de huisarts melden, is de nood vaak hoog. Als ze verwezen worden naar de specialistische ggz, komen ze op een wachtlijst. Juist op het moment waarop de behoefte aan hulp groot is, gebeurt er dan te vaak maar weinig. De burger (nog geen

Mentale gezondheidscentra: ggz-inzet aan de voordeur
GGZ Breburg en Indigo, actief in midden-Brabant (Breda-Tilburg) gaan negen mentale gezondheidscentra inrichten. Doel: een laagdrempelige toegang tot hulp en ondersteuning bij mentale gezondheidsvragen bieden, samen met huisartsen, sociaal domein en cliëntinitiatieven. “We willen onze deskundigheid veel meer aan de voorkant inzetten”, zegt Gloria Gribling, directeur behandelzaken bij GGZ Breburg. “Het duurt veel te lang

De meerwaarde van een (onafhankelijke) versneller in de regio
De afgelopen maanden is in acht regio’s waar de wachttijden voor een ggz-behandelingen het hoogst waren opgelopen een versneller actief geweest. Zijn/haar opdracht: zorg dat de samenwerking in de regio zodanig wordt gestructureerd en verbeterd dat een positief effect op de aanpak van de wachttijden verwacht kan worden. Dick Veluwenkamp, bestuursvoorzitter van Arkin en voorzitter

Goed Geland: duurzame ondersteuning van bewoners in de wijk
Welzijnsorganisaties Dock en wmo radar bieden duurzame ondersteuning aan kwetsbare mensen in de wijk, samen met het wijkteam. Bewoners die bekend zijn bij het wijkteam worden gekoppeld aan een buurtcoach om er zo voor te zorgen dat ze een plekje vinden in het wijknetwerk, om terugval te voorkomen. Het resultaat: snellere ondersteuning voor wijkbewoners en