In de praktijk

group of people on stairs under clear white sky

Wat maakt het wachten waard?

Als orthopedagoog wist Lente Werner wel van de lange wachttijden voor behandeling, maar ze had nooit zelf ervaren hoe zwaar zo lang wachten eigenlijk is. Tot ze zelf hulp nodig had en lange tijd moest wachten op haar behandeling. Ze besefte dat er voor mensen die hulp vanuit de specialistische ggz nodig hebben en soms

Lees meer »
High Angle Photo of Roads

Van langdurig behandelen naar tijdig bijsturen

Het project ‘Tijdig Bijsturen’ van GGZ Noord-Holland-Noord biedt een innovatieve aanpak voor cliënten die niet hersteld raken na langdurige behandeling. In oktober 2020 startte een pilot, waarin gekeken werd hoe de zorg voor cliënten die al langere tijd een behandeling krijgen, beter kan. Het ging daarbij om cliënten van wie de behandeling stagneerde. Ondanks doelgerichte

Lees meer »

Podcastserie over wachtlijstproblematiek binnen de ggz

De wachttijden in de geestelijke gezondheidszorg (ggz) vormen een hardnekkig en aanhoudend probleem. Oorzaken zijn een toename van het aantal cliënten, een tekort aan regiebehandelaren en capaciteitsproblemen in de keten. In Zuid-Limburg hebben een aantal partijen* de handen ineengeslagen. Samen hebben zij een uniform instroommodel ontwikkeld dat moet leiden tot de juiste zorg op de

Lees meer »
white arrow painted on brick wall

Vraag voor 8 mei subsidie aan voor een versneller

Regio’s kunnen een samenwerkingsverband tussen partners die een bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van de wachttijden in de ggz opzetten of voortzetten. Dit gebeurt met een ‘versneller’, iemand die het samenwerkingsverband opzet en coördineert. Het inzetten van een versneller is één van de actiepunten die de Stuurgroep Toegankelijkheid en wachttijden ggz heeft geformuleerd. Regio’s

Lees meer »

Werkkaart samenwerken in de regio

Vrijwel alle regio’s hebben inmiddels een taskforce waarin partners met elkaar werken aan een toegankelijke ggz. Zorgaanbieders in de ggz, huisartsen, aanbieders vanuit het sociale domein, gemeenten en verzekeraars kunnen elkaar steeds beter vinden. Toch zijn er soms nog onduidelijkheden als het gaat om wat je van elkaar mag verwachten bij de aanpak van wachttijden.

Lees meer »

Handreiking Regionale doorzettingsmacht (RDM): oplossen of escaleren

In 2021 hebben regionale taskforces in heel Nederland werk gemaakt van de inrichting van transfermechanismen, inclusief het benutten van zorgbemiddeling. Op die manier spannen de samenwerkende huisartsen, ggz professionals en zorgverzekeraars zich optimaal in om voor cliënten tijdige en passende zorg te vinden: voor de cliënt die anders lang moet wachten wordt elders in de

Lees meer »

Mentale gezondheidscentra: ggz-inzet aan de voordeur

GGZ Breburg en Indigo, actief in midden-Brabant (Breda-Tilburg) gaan negen mentale gezondheidscentra inrichten. Doel: een laagdrempelige toegang tot hulp en ondersteuning bij mentale gezondheidsvragen bieden, samen met huisartsen, sociaal domein en cliëntinitiatieven. “We willen onze deskundigheid veel meer aan de voorkant inzetten”, zegt Gloria Gribling, directeur behandelzaken bij GGZ Breburg. “Het duurt veel te lang

Lees meer »

De meerwaarde van een (onafhankelijke) versneller in de regio

De afgelopen maanden is in acht regio’s waar de wachttijden voor een ggz-behandelingen het hoogst waren opgelopen een versneller actief geweest. Zijn/haar opdracht: zorg dat de samenwerking in de regio zodanig wordt gestructureerd en verbeterd dat een positief effect op de aanpak van de wachttijden verwacht kan worden. Dick Veluwenkamp, bestuursvoorzitter van Arkin en voorzitter

Lees meer »