Actueel

Met de Taskforce proberen we het tij te keren om ervoor te zorgen dat mensen die het echt nodig hebben sneller zorg krijgen.

“Niet ‘jouw’, niet ‘mijn’ maar ‘onze’ cliënt” – RTF Zuid-Limburg

Nederland worstelt met lange wachtlijsten voor de complexe geestelijke gezondheidszorg (ggz). In Zuid-Limburg is het probleem zelfs nog een maatje groter. Dat er ‘iets’ moet veranderen, is overduidelijk. Sonny Burm, manager zorg en bedrijfsvoering ggz bij Zuyderland en voorzitter van de Regionale Taskforce Wachtlijsten: “De huidige situatie is simpelweg niet acceptabel. Met de Taskforce proberen we het tij te keren om ervoor te zorgen dat mensen die het echt nodig hebben sneller zorg krijgen.” Op

Lees verder »

Regiomonitor eerste half jaar 2023 beschikbaar

Elk half jaar brengt de landelijke Stuurgroep Toegankelijkheid en wachttijden ggz de resultaten van de ‘Regiomonitor toegankelijkheid en wachttijden’ uit. De monitor laat de wachttijdcijfers zien per regio (openbare databron Nederlandse Zorgautoriteit, gegevens t/m juni 2022) en de voortgang op de samenwerkings- ‘mechanismen’ die bijdragen aan de toegankelijkheid van de ggz. In de periode april/mei 2023 is gesproken met de voorzitter (dan wel contactpersoon) van de Regionale Taskforce. Meestal is dat de grote ggz-aanbieder, in

Lees verder »
river surrounded by trees

Minder verwijzingen door ‘gewoon’ te sparren

‘De cliënt moet er beter van worden’ dat is de opdracht die Debbie van Kuijk, programmamanager bij Yulius en Voorzitter van de Regionale Taskforce Waardenland, heeft gekregen bij haar start in deze functie. En dat kan van alles zijn. Van interventies die ervoor zorgen dat wachtenden worden begeleid tot initiatieven die bijdragen aan het verkorten van de wachttijden in de ggz. We spreken haar over een bijzonder project waar ‘gewoon even sparren over een cliënt’

Lees verder »

Handreiking en masterclass: Aan de slag met een Overlegtafel

Vrijwel overal in het land zien we dat transfermechanismes zijn ingericht. In de praktijk zien we verschillende varianten ontstaan. De transfermechanismes variëren van (meer cijfermatig ingerichte) tafels waar ggz-partijen onderling de capaciteit afstemmen tot inhoudelijke tafels waar (geanonimiseerde) casuïstiek wordt besproken met inhoudsdeskundigen vanuit diverse partijen. Overlegtafel goede praktijk Een voorbeeld van een inhoudelijke tafel is de Overlegtafel. De stuurgroep ziet de Overlegtafel als een goede praktijk. De Overlegtafel kan bovendien een opmaat zijn naar

Lees verder »

Blog | Fiks mij, en snel een beetje

Huisartsen zien elke dag patiënten met vragen over hun fysieke of mentale gezondheid. Ongeveer 20% van die patiënten komt met een psychische klacht binnenlopen. Huisartsen en hun POH-GGZ vangen veel mensen op in de huisartspraktijk. Maar ook de huisartsenzorg staat onder druk door de toenemende zorgvraag. Maar wat als er nu meer tijd zou zijn doordat er meer tijd per patiënt beschikbaar is en er minder mensen met lichte psychische klachten een beroep doen op

Lees verder »

Ideeënbundel: Beproefde formules, gedurfde experimenten

Er zijn in het land talloze voorbeelden van sociaal werk, zorgorganisaties, woningcorporaties en andere partijen die de handen ineen hebben geslagen. Die samen met bewonersinitiatieven zijn gestart die bijdragen aan een sterke sociale basis, die (groepen) mensen in beweging brengen en samenredzaamheid stimuleren. Helemaal in de geest van de beweging waarop het kabinet inzet met het Integraal Zorg Akkoord (IZA), het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het programma Wonen, Ondersteuning en Zorg voor Ouderen (WOZO). Goede voorbeelden die navolging

Lees verder »

Versneller, wat doe jij eigenlijk?

In alle regio’s zijn veel mensen vanuit verschillende disciplines bezig met het helpen terugdringen van de wachttijden in de ggz. Organiseren van samenwerkingsverbanden met sociaal werk, huisartsen en ggz, proberen mensen op een andere plek, of met een andere vorm sneller hulp te bieden (transfereren) en het ontplooien van nieuwe initiatieven die het wachten verzachten. (Zorg)professionals nemen steeds meer een kijkje bij elkaar in de keuken en werken meer en meer samen. Om nog meer

Lees verder »
five human hands on brown surface

Zo heurt het; verwijsafspraken in Arnhem

In 2011 was er op NPO 1 een serie genaamd ‘Hoe heurt het eigenlijk?’. Presentator Jort Kelder ging opzoek naar wat goede manieren en etiquette nu eigenlijk zijn. Etiquette gaan niet alleen over de vorm maar vooral over gedrag. In de ggz gaan mensen ook met elkaar om, maar wat zijn dan de etiquette en goede manieren als we dat doen? De mensen die veel belang hebben bij goede omgangsvormen zijn de verwijzers. De verwijzer

Lees verder »

Van verticale zorg naar regionale netwerkzorg

Voor een beschouwend artikel in het vakblad ‘De Psychiater’ is voorzitter van de Stuurgroep Toegankelijkheid en wachttijden ggz, Marloes van Es, geïnterviewd over de status van de Regionale Taskforces, de rol van de Stuurgroep in de wachttijdenproblematiek en de regiomonitor. We delen graag haar bijdrage aan het artikel. Regionale samenwerking  Marloes van Es is positief gestemd. 26 van de 31 Zorgkantoor-regio’s in Nederland hebben inmiddels een regionale taskforce die behandelaren, zorgprofessionals, maar ook gemeenten en

Lees verder »
Question Marks on Paper Crafts

Q&A Regionale Doorzettingsmacht

Een van de activiteiten in de Ontwikkelagenda van de Stuurgroep Toegankelijkheid en wachttijden ggz is de deelname van huisartsen aan de Regionale Taskforces en Samenwerking door middel van overlegtafels. In dit kader zijn onlangs twee webinars over de werking van de Regionale Doorzettingsmacht (RDM) georganiseerd voor InEen waaraan huisartsen participeerden.De vragen die zijn gesteld tijdens de webinars en de antwoorden daarop zijn verzameld in een Q&A over RDM. Download hier de Q&A over RDM.

Lees verder »

In de media

Volkskrant.nl: Bij lichte psychische problemen kun je niet meer aankloppen bij deze ggz-instelling. Is dat de toekomst?, 05/04/2024  

Zonmw.nl: Start evaluatie regionale aanpak van het terugdringen van de wachttijden in de ggz, 31/08/2023

Nationalezorggids.nl: Minder kans op werk door lange wachtlijsten in de ggz, 22/08/2023

Binnenlandsbestuur.nl: Wachtlijst ggz kost honderden miljoenen, 16/08/2023

AD.nl: Zwollenaren op wachtlijst ggz alvast geholpen met WachtKracht. ‘Soms is behandeling niet meer nodig’, 09/06/2023

Telegraaf.nl: Kritiek op toezichthouder NZa zwelt aan (achter portal), 27/05/2023

Movisie: Regionale overlegtafels: aan tafel met de GGZ, het sociaal domein, ervaringsdeskundigen en huisartsen, 26/05/2023

Lef Magazine: Wachttijden eetstoornisbehandeling problematisch, 04/05/2023

De correspondent: Wie een psycholoog nodig heeft, staat maanden op de wachtlijst. Dit initiatief verzacht het wachten, 04/05/2023

Nza.nl: De rol van de NZa bij het terugdringen van de wachttijden in de ggz, 18/04/2023

Nu.nl: Wat je kunt doen terwijl je wacht op een psycholoog of psychiater, 03/04/2023

Depsychiater.nl: Regio’s versterken samenwerking, 24/03/2023

Trouw: Wachttijd ggz daalt niet, nog steeds wachten tienduizenden te lang, 23/03/2023

SKIPR: Frustraties bij huisartsen over behandeling complexe ggz klachten, 02/03/2023

Rijksoverheid: ‘Werk als medicijn’ tijdens ggz behandeling al aan de slag, 01/03/2023

SKIPR: Minister Helder steunt Nza in gegevensopvraag ggz behandelingen, 23/02/2023

CBS: Vacaturegraad ggz blijft onverminderd hoog uitstroom neemt toe, 21/02/2023

VGZ: ‘Krachtig wachten’ ondersteunt tijdens het wachten, 09/02/2023

SKIPR: Integrale zorgakkoord niet genoeg om problemen ggz op te lossen, 06/02/2023 

De ArgumentenFabriek: Mentaal Gezondheids-centrum als antwoord op problemen ggz, 14/09/2022

Dagblad van het Noorden: Voorzorggroep in Stadskanaal omarmt wachtenden GGZ. ‘Aandacht, betrokkenheid en liefde komen op de eerste plaats’
08/09/2022

Volkskrant: Minister Helder over de ggz: ‘We moeten ons afvragen of we elke zorgvraag met zorg moeten beantwoorden’
07/07/2022

SKIPR: NZa: Betere contractering kan wachtlijsten in ggz verkorten
23/06/2022

Volkskrant: Zware depressie? 17 maanden wachten op hulp – de misstand van de wachtlijsten in de ggz 18/06/2022

Volkskrant: Na negen maanden strijd tegen het monster is ook bij de huisarts de kritieke grens bereikt 08/06/2022

NU.nl: Lange wachtlijsten bij ggz zorgen ook voor drukte bij de praktijkondersteuner 16/03/2022

SKIPR: Aantal wachtenden in de ggz: 85.000
25/02/2022

SKIPR: Inzet sociaal netwerk verbetert zorg voor EPA-patiënten substantieel 03/02/2022

Trouw: De ouderenpsychiatrie laat zien hoe je het probleem van de wachtlijsten in de ggz oplost 08/12/2021

Trouw: Maak gebruik van alternatieve zorg, zoals psychosociale therapie, om wachtlijsten ggz weg te werken
16/11 /2021

Volkskrant: Voorzitter GGZ over oplopende wachtlijsten: ‘Mentale gezondheid is niet alleen ons terrein’ 06/11/2021

Trouw: Ggz-instellingen: Lange wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg zijn onoplosbaar 06/11/2021

Zorg+Welzijn: Wachttijden in de ggz terugdringen? Samenwerken is een sleutel tot succes 01/11/2021

SKIPR: Utrechtse ggz-aanbieders pakken wachtlijsten aan
15/09/2021

SKIPR: CBS-enquête: mentale gezondheid op laagste punt in twintig jaar
03/09/2021

Zorgvisie: Dick Veluwenkamp: ‘Heb vertrouwen in ggz-behandelaren bij maken van nieuwe wetten’ 16/08/2021

Brabants Dagblad: GGZ trekt eraan, maar ‘kan het niet alleen’
13/08/2021

Volkskrant: ‘Er zijn nog 77 duizend wachtenden voor u’ – waarom lukt het niet de ggz-wachtrij korter te maken? 13/08/2021

NZA: Informatiekaart Preventie is ook onze zorg – Welzijn op Recept
12/08/2021

Zorgvisie: Juliëtte van Eerd: ‘Capaciteitstekort ggz is alleen op te lossen door anders te werken’ 06/08/2021

Tubantia: Wachtlijsten in GGZ, maar UT remt aantal psychologiestudenten
06/08/2021

NOS: Tekort aan behandelaren veroorzaakt naast wachtlijsten ook patiëntenstop in ggz 03/08/2021Start e