Actueel
Van ‘Wij lossen jouw probleem op’ naar ‘Wat heb je nodig?’
Dat het roer om moet in de geestelijke gezondheidszorg, daar twijfelt niemand meer aan. De wachtlijsten zijn te lang, de doorstroming naar gespecialiseerde ggz-zorg te traag en de werkdruk bij de huisartsen te hoog. “De geestelijke gezondheidszorg is één van de hoofdpijndossiers van de huisarts”, vertelt Roger Bastiaens, manager GGZ bij Meditta (huisartsenondersteuningsorganisatie in de Westelijke Mijnstreek en Midden-Limburg). “Inmiddels gaat de helft van de consulten over mentale problemen. En het probleem wordt alleen maar
Wijzer GGZ, het succes van een transferpunt
Al 10 jaar kennen en werken ze met elkaar aan diverse projecten binnen het ggz programma in hun regio, Anja Clement, projectleider Wijzer GGZ en Inge Janssen, zorgmanager specialistische zorg bij GGZ Oost Brabant zijn de kartrekkers van Wijzer GGZ, het transferpunt in de regio Oss, Maashorst en Meierijstad. Gestart in 2022 en nu, 14 maanden later, al meer dan 300 aanvragen verder. De twee samenwerkingspartners vertellen over het succes, de uitdagingen en de toekomst.
Webinar Akwa GGZ: evalueren in de behandeling
Praktijkonderzoeken en wetenschappelijke literatuur laten zien dat evalueren in de behandeling bijdraagt aan goede zorg en professionals behoefte hebben aan passende ondersteuning. Door regelmatig het verloop van de behandeling en het herstel te bespreken hebben patiënt, naaste en behandelaar meer zicht op de voortgang en effectiviteit van de behandeling en kan er eerder worden bijgestuurd als dat nodig is. Evalueren als onderdeel van het zorgprocesOm evalueren in de behandeling te ondersteunen heeft Akwa GGZ samen
Sociaal werk en ggz, de begripsverwarring voorbij
In de samenwerking tussen sociaal werk en de ggz is er heel veel te winnen. Maar dit gaat niet vanzelf: nog niet overal kennen we elkaar goed en zorg en welzijn – hoewel vaak in één adem genoemd – spreken niet altijd dezelfde taal. Zo blijkt uit gesprekken met collega’s uit de zorg nogal eens begripsverwarring over de termen ‘sociaal werk’, ‘sociaal domein’ en ‘sociale basis’. Met deze blog hoop ik hierin wat duidelijkheid te
“Niet ‘jouw’, niet ‘mijn’ maar ‘onze’ cliënt” – RTF Zuid-Limburg
Nederland worstelt met lange wachtlijsten voor de complexe geestelijke gezondheidszorg (ggz). In Zuid-Limburg is het probleem zelfs nog een maatje groter. Dat er ‘iets’ moet veranderen, is overduidelijk. Sonny Burm, manager zorg en bedrijfsvoering ggz bij Zuyderland en voorzitter van de Regionale Taskforce Wachtlijsten: “De huidige situatie is simpelweg niet acceptabel. Met de Taskforce proberen we het tij te keren om ervoor te zorgen dat mensen die het echt nodig hebben sneller zorg krijgen.” Op
Regiomonitor eerste half jaar 2023 beschikbaar
Elk half jaar brengt de landelijke Stuurgroep Toegankelijkheid en wachttijden ggz de resultaten van de ‘Regiomonitor toegankelijkheid en wachttijden’ uit. De monitor laat de wachttijdcijfers zien per regio (openbare databron Nederlandse Zorgautoriteit, gegevens t/m juni 2022) en de voortgang op de samenwerkings- ‘mechanismen’ die bijdragen aan de toegankelijkheid van de ggz. In de periode april/mei 2023 is gesproken met de voorzitter (dan wel contactpersoon) van de Regionale Taskforce. Meestal is dat de grote ggz-aanbieder, in
Minder verwijzingen door ‘gewoon’ te sparren
‘De cliënt moet er beter van worden’ dat is de opdracht die Debbie van Kuijk, programmamanager bij Yulius en Voorzitter van de Regionale Taskforce Waardenland, heeft gekregen bij haar start in deze functie. En dat kan van alles zijn. Van interventies die ervoor zorgen dat wachtenden worden begeleid tot initiatieven die bijdragen aan het verkorten van de wachttijden in de ggz. We spreken haar over een bijzonder project waar ‘gewoon even sparren over een cliënt’
Handreiking en masterclass: Aan de slag met een Overlegtafel
Vrijwel overal in het land zien we dat transfermechanismes zijn ingericht. In de praktijk zien we verschillende varianten ontstaan. De transfermechanismes variëren van (meer cijfermatig ingerichte) tafels waar ggz-partijen onderling de capaciteit afstemmen tot inhoudelijke tafels waar (geanonimiseerde) casuïstiek wordt besproken met inhoudsdeskundigen vanuit diverse partijen. Overlegtafel goede praktijk Een voorbeeld van een inhoudelijke tafel is de Overlegtafel. De stuurgroep ziet de Overlegtafel als een goede praktijk. De Overlegtafel kan bovendien een opmaat zijn naar
Blog | Fiks mij, en snel een beetje
Huisartsen zien elke dag patiënten met vragen over hun fysieke of mentale gezondheid. Ongeveer 20% van die patiënten komt met een psychische klacht binnenlopen. Huisartsen en hun POH-GGZ vangen veel mensen op in de huisartspraktijk. Maar ook de huisartsenzorg staat onder druk door de toenemende zorgvraag. Maar wat als er nu meer tijd zou zijn doordat er meer tijd per patiënt beschikbaar is en er minder mensen met lichte psychische klachten een beroep doen op
Ideeënbundel: Beproefde formules, gedurfde experimenten
Er zijn in het land talloze voorbeelden van sociaal werk, zorgorganisaties, woningcorporaties en andere partijen die de handen ineen hebben geslagen. Die samen met bewonersinitiatieven zijn gestart die bijdragen aan een sterke sociale basis, die (groepen) mensen in beweging brengen en samenredzaamheid stimuleren. Helemaal in de geest van de beweging waarop het kabinet inzet met het Integraal Zorg Akkoord (IZA), het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het programma Wonen, Ondersteuning en Zorg voor Ouderen (WOZO). Goede voorbeelden die navolging
In de media
Skipr.nl: Zo maken GGZ Delfland, Brijder, Altrecht en Eleos meer ruimte voor cliënten, 6-6-2024
NOS.nl: Hoe Zwolle de lange ggz-wachtlijsten aanpakt: “Soms is het heel simpel”, 14/5/2024
Volkskrant.nl: Bij lichte psychische problemen kun je niet meer aankloppen bij deze ggz-instelling. Is dat de toekomst?, 05/04/2024
Zonmw.nl: Start evaluatie regionale aanpak van het terugdringen van de wachttijden in de ggz, 31/08/2023
Nationalezorggids.nl: Minder kans op werk door lange wachtlijsten in de ggz, 22/08/2023
Binnenlandsbestuur.nl: Wachtlijst ggz kost honderden miljoenen, 16/08/2023
AD.nl: Zwollenaren op wachtlijst ggz alvast geholpen met WachtKracht. ‘Soms is behandeling niet meer nodig’, 09/06/2023
Telegraaf.nl: Kritiek op toezichthouder NZa zwelt aan (achter portal), 27/05/2023
Movisie: Regionale overlegtafels: aan tafel met de GGZ, het sociaal domein, ervaringsdeskundigen en huisartsen, 26/05/2023
Lef Magazine: Wachttijden eetstoornisbehandeling problematisch, 04/05/2023
De correspondent: Wie een psycholoog nodig heeft, staat maanden op de wachtlijst. Dit initiatief verzacht het wachten, 04/05/2023
Nza.nl: De rol van de NZa bij het terugdringen van de wachttijden in de ggz, 18/04/2023
Nu.nl: Wat je kunt doen terwijl je wacht op een psycholoog of psychiater, 03/04/2023
Depsychiater.nl: Regio’s versterken samenwerking, 24/03/2023
Trouw: Wachttijd ggz daalt niet, nog steeds wachten tienduizenden te lang, 23/03/2023
SKIPR: Frustraties bij huisartsen over behandeling complexe ggz klachten, 02/03/2023
Rijksoverheid: ‘Werk als medicijn’ tijdens ggz behandeling al aan de slag, 01/03/2023
SKIPR: Minister Helder steunt Nza in gegevensopvraag ggz behandelingen, 23/02/2023
CBS: Vacaturegraad ggz blijft onverminderd hoog uitstroom neemt toe, 21/02/2023
VGZ: ‘Krachtig wachten’ ondersteunt tijdens het wachten, 09/02/2023
SKIPR: Integrale zorgakkoord niet genoeg om problemen ggz op te lossen, 06/02/2023
De ArgumentenFabriek: Mentaal Gezondheids-centrum als antwoord op problemen ggz, 14/09/2022
Dagblad van het Noorden: Voorzorggroep in Stadskanaal omarmt wachtenden GGZ. ‘Aandacht, betrokkenheid en liefde komen op de eerste plaats’
08/09/2022
Volkskrant: Minister Helder over de ggz: ‘We moeten ons afvragen of we elke zorgvraag met zorg moeten beantwoorden’
07/07/2022
SKIPR: NZa: Betere contractering kan wachtlijsten in ggz verkorten
23/06/2022
Volkskrant: Zware depressie? 17 maanden wachten op hulp – de misstand van de wachtlijsten in de ggz 18/06/2022
Volkskrant: Na negen maanden strijd tegen het monster is ook bij de huisarts de kritieke grens bereikt 08/06/2022
NU.nl: Lange wachtlijsten bij ggz zorgen ook voor drukte bij de praktijkondersteuner 16/03/2022
SKIPR: Aantal wachtenden in de ggz: 85.000
25/02/2022
SKIPR: Inzet sociaal netwerk verbetert zorg voor EPA-patiënten substantieel 03/02/2022
Trouw: De ouderenpsychiatrie laat zien hoe je het probleem van de wachtlijsten in de ggz oplost 08/12/2021
Trouw: Maak gebruik van alternatieve zorg, zoals psychosociale therapie, om wachtlijsten ggz weg te werken
16/11 /2021
Volkskrant: Voorzitter GGZ over oplopende wachtlijsten: ‘Mentale gezondheid is niet alleen ons terrein’ 06/11/2021
Trouw: Ggz-instellingen: Lange wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg zijn onoplosbaar 06/11/2021
Zorg+Welzijn: Wachttijden in de ggz terugdringen? Samenwerken is een sleutel tot succes 01/11/2021
SKIPR: Utrechtse ggz-aanbieders pakken wachtlijsten aan
15/09/2021
SKIPR: CBS-enquête: mentale gezondheid op laagste punt in twintig jaar
03/09/2021
Zorgvisie: Dick Veluwenkamp: ‘Heb vertrouwen in ggz-behandelaren bij maken van nieuwe wetten’ 16/08/2021
Brabants Dagblad: GGZ trekt eraan, maar ‘kan het niet alleen’
13/08/2021
Volkskrant: ‘Er zijn nog 77 duizend wachtenden voor u’ – waarom lukt het niet de ggz-wachtrij korter te maken? 13/08/2021
NZA: Informatiekaart Preventie is ook onze zorg – Welzijn op Recept
12/08/2021
Zorgvisie: Juliëtte van Eerd: ‘Capaciteitstekort ggz is alleen op te lossen door anders te werken’ 06/08/2021
Tubantia: Wachtlijsten in GGZ, maar UT remt aantal psychologiestudenten
06/08/2021
NOS: Tekort aan behandelaren veroorzaakt naast wachtlijsten ook patiëntenstop in ggz 03/08/2021Start e