In de praktijk

Vraag van cliënt centraal bij aanpak wachttijden

Nieuw elan en een effectieve aanpak, dat is wat de partners in regionale Taskforce Amsterdam willen bij de aanpak van de wachttijden in de GGZ. Een vernieuwd plan van aanpak markeert de nieuwe start waarin de herstelgeoriënteerde aanpak en de wens van de cliënt leidend zijn. ‘Door de ondersteuning van mensen met GGZ-klachten te verbreden

Lees meer »

Screening: Op de juiste plek op de wachtlijst

Om cliënten sneller te kunnen toeleiden naar passende zorg, is Lionarons GGZ vorig jaar gestart met het online screenen van cliënten die door de huisarts zijn doorverwezen, nog vóórdat zij op de wachtlijst komen te staan. Doel van deze screening: een beter beeld krijgen van de klachten van de cliënt en zorgen dat deze voor

Lees meer »

Sociaal domein en GGZ: samen effectiever

Drie teams van Dimence, GGZ-zorgaanbieder in oost-Nederland, gaan samenwerken met de onafhankelijke gespecialiseerde GGZ-cliëntondersteuners van Vriendendiensten Deventer. In een eerste pilot die een jaar zal duren, kunnen 75 tot 100 cliënten van de betrokken teams van Dimence, die een screening of intake hebben gehad en moeten wachten op de start van hun behandeling, een beroep

Lees meer »

Het corona-effect in de GGZ: terugloop en stuwmeer?

Samenwerking als sleutel   Het effect van de corona-crisis op de zorg is gigantisch. Waar aan de ene kant de IC-zorg piepte en kraakte onder de toestroom van zieken, krijgen andere zorgdisciplines te maken met een leegloop. Patiënten/cliënten durven zich niet meer te melden, om meerdere reden. De overheid start een campagne om mensen met

Lees meer »

‘Niet iedereen heeft een GGZ-behandeling nodig’

Het Basisberaad, belangenorganisatie voor cliënten in de GGZ, verslavingszorg en maatschappelijke opvang, is sinds kort aangesloten bij de Regionale Taskforce Wachttijden GGZ in Rotterdam. Hun doel: de cliënt een duidelijke stem geven bij het aanpakken van de wachttijden in de GGZ. ‘Stel de cliënt en zijn hulpvraag centraal, in plaats van zijn ziektebeeld en de

Lees meer »
autisme

Wachttijden autisme: ze moeten en kunnen korter!

Met gemiddeld twintig weken zijn wachttijden voor de diagnostiek en behandeling van autismespectrumstoornissen erg hoog. Om deze terug te kunnen dringen, vroeg de stuurgroep van het Actieplan Wachttijden GGZZ aan het Netwerk Innovatie en Productontwikkeling Autisme (NIPA) – onderdeel van kenniscentrum Phrenos – om mee te denken over een gerichte aanpak. Als eerste stap ligt

Lees meer »

Wachttijdondersteuning voor mensen met persoonlijkheidsproblematiek

Stichting Kompassie, onafhankelijk steunpunt voor mentale gezondheid, biedt in samenwerking met PsyQ wachttijdondersteuning aan mensen die op de lijst staan voor een behandeling, maar nog moeten wachten op de start daarvan. Doel van de begeleiding is de wachtenden te helpen bij het verminderen van schade die tijdens wachttijden kan ontstaan. Bijvoorbeeld door te ondersteunen bij

Lees meer »

EHealth: Inspelen op veranderende behoefte van de cliënt

Digitale hulp (EHealth) alleen geschikt voor enkelvoudige behandelingen in de basis GGZ? Nee dus! De Nice Day app die wordt ingezet door PsyQ, i-psy en Synaeda biedt 100% online behandeling bij SGGZ depressie en angststoornissen. ‘De huisarts maakt samen met de cliënt een inschatting of deze manier van behandelen aansluit bij de wensen en mogelijkheden

Lees meer »