In de praktijk

‘Niet iedereen heeft een GGZ-behandeling nodig’

Het Basisberaad, belangenorganisatie voor cliënten in de GGZ, verslavingszorg en maatschappelijke opvang, is sinds kort aangesloten bij de Regionale Taskforce Wachttijden GGZ in Rotterdam. Hun doel: de cliënt een duidelijke stem geven bij het aanpakken van de wachttijden in de GGZ. ‘Stel de cliënt en zijn hulpvraag centraal, in plaats van zijn ziektebeeld en de

Lees meer »
autisme

Wachttijden autisme: ze moeten en kunnen korter!

Met gemiddeld twintig weken zijn wachttijden voor de diagnostiek en behandeling van autismespectrumstoornissen erg hoog. Om deze terug te kunnen dringen, vroeg de stuurgroep van het Actieplan Wachttijden GGZZ aan het Netwerk Innovatie en Productontwikkeling Autisme (NIPA) – onderdeel van kenniscentrum Phrenos – om mee te denken over een gerichte aanpak. Als eerste stap ligt

Lees meer »

Wachttijdondersteuning voor mensen met persoonlijkheidsproblematiek

Stichting Kompassie, onafhankelijk steunpunt voor mentale gezondheid, biedt in samenwerking met PsyQ wachttijdondersteuning aan mensen die op de lijst staan voor een behandeling, maar nog moeten wachten op de start daarvan. Doel van de begeleiding is de wachtenden te helpen bij het verminderen van schade die tijdens wachttijden kan ontstaan. Bijvoorbeeld door te ondersteunen bij

Lees meer »

EHealth: Inspelen op veranderende behoefte van de cliënt

Digitale hulp (EHealth) alleen geschikt voor enkelvoudige behandelingen in de basis GGZ? Nee dus! De Nice Day app die wordt ingezet door PsyQ, i-psy en Synaeda biedt 100% online behandeling bij SGGZ depressie en angststoornissen. ‘De huisarts maakt samen met de cliënt een inschatting of deze manier van behandelen aansluit bij de wensen en mogelijkheden

Lees meer »

‘Warme overdracht’: continuïteit van zorg, afgestemd op de patiënt

In het Netwerk GGZ Volwassenen Zwolle hebben huisartsen en aanbieders van geestelijke gezondheidszorg afspraken gemaakt over de warme overdracht van specialistische GGZ naar de huisarts en/of generalistische basis GGZ van patiënten met een chronische psychiatrische aandoening in een stabiele fase. ‘Het gaat om de best passende zorg voor deze doelgroep’, aldus Erik van Gijssel, kaderhuisarts

Lees meer »

Wachttijden app ondersteunt cliënten tijdens wachten op behandeling

GGZ Rivierduinen heeft in november een wachttijden app gelanceerd die nieuwe cliënten van de poli volwassenen ondersteunt en informatie geeft over de intake en behandeling tijdens de wachttijd. Cliënten worden na aanmelding geattendeerd op de app. Sabine Rusticus, projectmanager eHealth bij GGZ Rivierduinen, vertelt over de ontwikkeling en meerwaarde van de app. ‘We willen mensen

Lees meer »

Minder administratie, meer tijd voor zorg

“Minder administratieve regeldruk levert per medewerker in de ambulante psychiatrie 51 minuten per dag op. Een klein uur aan extra tijd die aan patiënten thuis en op straat kan worden besteed”, kopte de NOS op 15 oktober. Ook in het 18:00 en 20:00 uur journaal was er aandacht voor de pilot die zorgorganisatie Arkin heeft

Lees meer »