In de praktijk

Regionale triagetafel voor verwijzingen naar de specialistische GGZ
Een relatief grote zorgvraag, een beperkte capaciteit en een versnipperd zorgaanbod; dat zijn de ingrediënten die in de regio Zuid-Limburg hebben geleid tot wachttijden in de GGZ die langer zijn dan gemiddeld. De regionale taskforce gaat dat tij keren door op verschillende terreinen anders te werken. Bijvoorbeeld door een regionale triagetafel in te richten, waar

De WachtVerzachter: iedereen heeft baat bij contact en aandacht
Sinds het begin van dit jaar kunnen inwoners van de gemeente Dronten een beroep doen op ervaringsdeskundigen via De WachtVerzachter. Of het nu gaat om iemand die wacht op een GGZ-behandeling, iemand die behoefte heeft aan een luisterend oor of iemand die na een ggz-behandeling behoefte heeft aan uitbreiding van zijn of haar sociaal netwerk;

Terugkijken: Webinar Herstelondersteunende Intake (HOI) – 28 januari
Op 28 januari vond het webinar ‘Herstelondersteunende Intake (HOI)’ plaats. Hier kunt u de opnamen van de centrale presentatie en de sheets van PowerPoint-presentatie terugkijken. Het webinar bestaat uit twee delen dus u vindt hieronder twee filmpjes. Over de Herstelondersteunende intake Positieve gezondheid en meer tevreden klanten, dat zijn de uitgangspunten achter de Herstelondersteunende intake

Overlegtafel Eemland: samen voor betere en snellere zorg en ondersteuning
Samen zorgen voor goede zorg en ondersteuning bij GGZ-problematiek. Plus elkaar consulteren bij casussen waarbij de oplossingsrichting niet direct helder is. Dat is de essentie van de overlegtafel die in de regio Eemland (Amersfoort en omstreken) draait. Wekelijks overleggen GGZ-aanbieders, huisartsen, POH GGZ, vertegenwoordigers van het sociaal domein en vanuit de verslavingszorg met elkaar over

Terugkijken: Webinar Transfermechanisme GGZ – 22 januari 2021
22 januari vond het webinar ‘Aan de slag met transfermechanisme voor terugdringen wachttijden GGZ’ plaats. Hier kunt u de opnamen van de centrale presentatie en PowerPoint terugkijken. Ook vindt u hier het document met vragen en antwoorden die tijdens de sessie aan de orde zijn gekomen. Aanleiding Heeft u wachttijden die langer zijn dan de

GGZ in de wijk: ‘Los op of schaal op!’
Gemeente Zeist verankert samenwerking GGZ en sociaal domein Zorg voor kwetsbare mensen is in de gemeente Zeist een gedeelde verantwoordelijkheid tussen ondersteuners uit o.a. het sociaal werk, GGZ, gespecialiseerde begeleiding, woningbouwcoöperaties, politie en gemeente. In een tweewekelijks casuïstiekoverleg GGZ in de wijk bespreken de partners ingewikkelde casussen die zonder andere partners niet verder gebracht kunnen

GGnet: alles uit de kast voor aanpak wachttijden
GGnet, GGZ-aanbieder in Gelderland, probeert op meerdere manieren de wachttijden in de GGZ inzichtelijk te krijgen en beheersbaar te houden. Dat is een permanente zoektocht naar interventies en samenwerkingspartners, steeds met hetzelfde doel: zo snel mogelijk de juiste hulp bieden aan mensen met een GGZ-vraag. Manon Huisman, directeur Divisie Ambulant, Scelta en Amarum bij GGnet,

Wachtlijsten in de GGZ. Analyse en oplossingen
Verslag webinar Gek van GGZ Met een schat aan analytische vaardigheden en eigen ervaringen met wachtlijsten in de GGZ hebben Vivian Hemmelder en Rasila Hoek alle competenties in huis om de wachtlijsten onder de loep te nemen. Samen presenteerden zijn hun analyse en oplossingen aan vijftig deelnemers tijdens een webinar op 3 december. Hun observaties

Persoonlijkheidsstoornissen: WegWijssalon biedt hulp in de buurt
Wat voor zorg en ondersteuning heeft iemand met een persoonlijkheidsstoornis nodig om zijn of haar leven te kunnen leiden? En hoe organiseer je dat dichtbij die persoon? Die vragen lagen op tafel tijdens de tweede kennissessie persoonlijkheidsstoornissen die 11 november plaatsvond. Zo’n veertig deelnemers gingen aan de hand van het voorbeeld van de WegWijssalon in