people, city, crowd, group, line, long, patience, queue, stand, standing, street, wait, waiting, queue, queue, queue, queue, queue

Factsheet: Inzichten in zorgbemiddeling

De Stuurgroep Toegankelijkheid en Wachttijden ggz heeft dit jaar de bekendheid en het gebruik van zorgbemiddeling door ggz-instellingen via negen zorgverzekeraars onder de loop genomen. We delen graag de uitkomsten van dit onderzoek. De belangrijkst conclusie is dat zorgbemiddeling succesvol is, maar bemiddeling blijft lastig bij complexe doelgroepen.

Belangrijkste resultaten
Gemiddeld is 87,5% van de zorgbemiddelingen succesvol. Dat wil zeggen: de cliënt heeft een korter bemiddelingsvoorstel gekregen (en is aangemeld bij andere zorgaanbieders). Er is wel verschil tussen verzekeraars. De vier grote verzekeraars zitten allen boven de 75%. Zorgbemiddeling zorgt voor een forse reductie van het aantal wachtweken: gemiddeld 10,6 weken reductie.

In de Factsheet Inzichten in zorgbemiddeling geven we een samenvatting van het onderzoek onder negen verzekeraars over de eerste drie kwartalen van 2024.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email